Verhoog jouw omzet en customer engagement met Liveshopping
Verhoog jouw omzet en customer engagement met Liveshopping
Bij liveshopping, ook wel live commerce genoemd, wordt een livestreamuitzending op social media ingezet om de interactie met de consument op te zoeken en deze gelijktijdig de kans te geven om de getoonde producten te kopen en gelijk af te rekenen.
Het is mei 2016 en de in China gevestigde Alibaba’s platform,Taobao Live, lanceert het eerste live Commerce event. Taobao is een livestream commerce kanaal en online marktplaats in één. In 2020 werd er tijdens Single Day een omzet opgebracht van USD 7.5 miljard in de eerste 30 minuten. Voor China gaat meer dan 50% van de e-Commerce betalingen nu via liveshopping. De totale omzet via liveshopping in 2021 was rond de USD 300 miljard. In 2022 is de verwachting dat er een omzet behaald wordt van USD 426 miljard.
Adaptatie in Europa
In Europa wordt live Shopping gezien als een opkomend verkoopkanaal. In een consumenten pol van Statista, gedaan in een aantal Europese landen geeft bijna 9 op de 10 consumenten aan dat ze open staan voor een liveshopping ervaring. Dit is voor de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar. Dit is ongeveer 70% voor de leeftijdsgroep 35 tot 54 jaar. De landen waarin dit onderzoek werd gehouden zijn Polen, Spanje, Frankrijk en Engeland. Conclusie: Er is zeker behoefte aan een nieuwe manier van shoppen, maar het is in Europa nog lang niet main-stream.
Als ondernemer geeft een livestream jouw de kans om het product of dienst door een Key Opinon Leader of door een expert in de schijnwerpers te zetten. Door de stream vanuit de webshop of via social media streams trek je ook nieuwe gebruikers aan. In een aantal voorbeelden zien we dat tot 50% van de Liveshoppers geheel nieuwe klanten kunnen zijn. Met een van onze Worldline klanten hebben wij ook gezien dat er via een Livestream meer omzet in een korte tijdspan van een uur behaald kan worden dan op een normale e-Commerce dag. In dit specifieke geval wel tot 3X meer dan op een normale e-Commerce dag.
Hoe kan ik mijn eigen Livestream organiseren?
Wil jij jouw eigen Livestream met shopping ervaring organiseren? Neem dan contact op met jouw Worldline Accountmanager of ons Sales team. Op onderstaande pagina kan je ook een demo inplannen met ons team om de ervaring nader in te leven.
Voor een ondernemer is het ontzettend waardevol om jouw doelgroep goed te kennen en inzicht te krijgen in wat ze eigenlijk beïnvloed en motiveert. Met de Worldline Business Intelligence-tool “MyPerformance” kan je dit eindelijk waar maken. MyPerformance geeft je inzicht in verschillende betaalprestaties samen op één intuïtief platform.
Mastercard heeft aangekondigd dat er vanaf medio 2023 geen bankpassen van het merk Maestro meer worden uitgegeven en alleen nog nieuwe debitkaarten van het merk Debit Mastercard aan te bieden. De verwachting is dat je eind 2022 al bij de meeste Nederlandse kassa's met Debit Mastercard kunt betalen, net als in de landen om ons heen.
Sinds 10 februari is het voor niet-essentiële winkels in Nederland toegestaan om hun deuren te openen voor het afhalen van online en per telefoon of per mail bestelde producten. Naast thuisbezorgen en de webshop is dit een nieuw winkelconcept waar ook de bestel- en betaalinfrastructuur op ingericht moet worden. Benieuwd naar wat de betaalmogelijkheden bij een webshop, Click & Collect en Click & Deliver zijn?