1. Los problemen op via de klantenservice
Zorg voor een goede en professionele klantenservice, een snelle afhandeling van eventuele klachten en duidelijke informatie over annuleringsvoorwaarden, de geld-terug-regelingen en garantie. Als de informatie helder en eenvoudig te vinden is, wordt de koopdrempel verlaagd en zal het aantal klacht-gerelateerde chargebacks verminderen.
2. Voer een klantvriendelijk retourbeleid
Wordt een artikel retour gestuurd of kan het product niet worden geleverd, betaal dan de transactie altijd terug via een refund op dezelfde betaalkaart waarmee de transactie is verricht. Informeer de klant over de ontvangst van de retourzending en de termijn waarop het geld wordt terugbetaald.
3. Een goede levering van de producten
Voorkom schade tijdens de levering, lever producten van een hoge kwaliteit en werk samen met betrouwbare leveranciers, verzenders en andere partners.
4. Gebruik fraudedetectie programma’s en een veilige betaalomgeving
De leverancier van de betaalpagina (Payment Service Provider) biedt programma’s en systemen voor extra monitoring op transacties. Transactiemonitoring is essentieel om onder meer ongebruikelijke transacties te detecteren. Ook is de 3-D Secure2 technologie beschikbaar voor webwinkeliers. De creditcardhouder wordt met 3D-secure via een tweetrapsverificatie geauthenticeerd. Dit is sinds 1 januari verplicht voor alle betalingen. Door de dubbele authenticatie van de kaarthouder is nagenoeg uit te sluiten dat iemand anders dan de rechtmatige kaarthouder de transactie heeft verricht.
5. Reageer snel
Nadat de kaarthouder een chargeback heeft ingediend is er een beperkte tijd om bewijsmateriaal te verzamelen en een winnende reactie voor te bereiden. Bestudeer zorgvuldig de redencode en stuur alle beschikbare informatie op om de terugvordering te weerleggen.
Conclusie
Ondernemers willen chargebacks tot een minimum beperken. Al was het maar omdat iedere betwiste transactie extra kosten met zich meebrengt en een negatieve impact kan hebben op het imago van de ondernemer. Om deze reden is het winnen van een chargeback belangrijk, maar voorkomen van chargebacks is nóg belangrijker.
Meer informatie
Bekijk onze leaflet over chargebacks voor meer informatie over betwiste transacties en het chargebackproces of vindt meer informatie over het voorkomen van chargebacks op onze website.