Home / Nieuws / Nieuws overzicht hidden page / 2021 /

Tips om betwiste transacties te voorkomen

Tips om betwiste transacties te voorkomen

De acceptatie van creditcards en internationale betaalpassen als betaalmiddel in de winkel of webwinkel maakt het voor klanten eenvoudig om te betalen én het biedt extra zekerheid. De klant heeft namelijk het recht om de transactie te betwisten (chargeback indienen). De chargeback is bedoeld om kaarthouders te beschermen tegen fraude, misbruik en verwerkingsfouten. Dit geeft de kaarthouder extra zekerheid en het gevoel dat betalen met een betaalkaart veilig is. Voor ondernemers zijn chargebacks echter schadelijk, omdat kaarthouders hiermee een transactie laat terugdraaien. Gelukkig zijn er maatregelen die kunnen worden genomen om chargebacks te voorkomen. Lees de 5 tips om chargebacks te vermijden.

 

voorkom betwiste transacties

Wat is een chargeback?

De chargeback wordt ingediend door de kaarthouder wanneer een transactie in twijfel wordt getrokken. De kaarthouder dient een verzoek in bij de kaartuitgevende instantie om de transactie terug te draaien. Er zijn fraude-gerelateerde chargebacks waarbij de kaarthouder aangeeft dat hij of zij de transactie niet heeft verricht. En er zijn klacht-gerelateerde chargebacks waarbij de kaarthouder een geschil heeft met de ondernemer. Het is belangrijk om te begrijpen dat niet alle klanten die een chargeback indienen kwaadwillend zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de kaarthouder het betalingsproces of retourproces niet heeft begrepen of dat de aankoop door een familielid is gedaan zonder de kaarthouder hiervan op de hoogte te stellen. 

Hoe voorkom je als ondernemer chargebacks?

De afhandeling van chargebacks kan een ingewikkeld en tijdrovend proces zijn waar veel papierwerk en documentatie voor nodig is. Het is daarom belangrijk voor de ondernemer om chargebacks te voorkomen. Hieronder staan vijf tips om chargebacks te vermijden en de kans op het winnen van een chargeback te vergroten.

1. Los problemen op via de klantenservice

Zorg voor een goede en professionele klantenservice, een snelle afhandeling van eventuele klachten en duidelijke informatie over annuleringsvoorwaarden, de geld-terug-regelingen en garantie. Als de informatie helder en eenvoudig te vinden is, wordt de koopdrempel verlaagd en zal het aantal klacht-gerelateerde chargebacks verminderen.

2. Voer een klantvriendelijk retourbeleid

Wordt een artikel retour gestuurd of kan het product niet worden geleverd, betaal dan de transactie altijd terug via een refund op dezelfde betaalkaart waarmee de transactie is verricht. Informeer de klant over de ontvangst van de retourzending en de termijn waarop het geld wordt terugbetaald. 

3. Een goede levering van de producten

Voorkom schade tijdens de levering, lever producten van een hoge kwaliteit en werk samen met betrouwbare leveranciers, verzenders en andere partners. 

4. Gebruik fraudedetectie programma’s en een veilige betaalomgeving

De leverancier van de betaalpagina (Payment Service Provider) biedt programma’s en systemen voor extra monitoring op transacties. Transactiemonitoring is essentieel om onder meer ongebruikelijke transacties te detecteren. Ook is de 3-D Secure2 technologie beschikbaar voor webwinkeliers. De creditcardhouder wordt met 3D-secure via een tweetrapsverificatie geauthenticeerd. Dit is sinds 1 januari verplicht voor alle betalingen. Door de dubbele authenticatie van de kaarthouder is nagenoeg uit te sluiten dat iemand anders dan de rechtmatige kaarthouder de transactie heeft verricht. 

5. Reageer snel

Nadat de kaarthouder een chargeback heeft ingediend is er een beperkte tijd om bewijsmateriaal te verzamelen en een winnende reactie voor te bereiden. Bestudeer zorgvuldig de redencode en stuur alle beschikbare informatie op om de terugvordering te weerleggen.

Conclusie

Ondernemers willen chargebacks tot een minimum beperken. Al was het maar omdat iedere betwiste transactie extra kosten met zich meebrengt en een negatieve impact kan hebben op het imago van de ondernemer. Om deze reden is het winnen van een chargeback belangrijk, maar voorkomen van chargebacks is nóg belangrijker.

Meer informatie

Bekijk onze leaflet over chargebacks voor meer informatie over betwiste transacties en het chargebackproces of vindt meer informatie over het voorkomen van chargebacks op onze website. 

Bied uw klanten het gemak van betalen met Apple Pay in de online shop

Online bestedingen groeien al jaren onverminderd door. De manier waarop de consument online shopt verschuift wel. Het consumentenonderzoek 2020 van Shopping Tomorrow laat zien dat in 2025 de helft van alle online aankopen wordt gedaan met de mobiel. Als online ondernemer is het dus zaak om hierop in te spelen. Met de acceptatie van Apple Pay in een webshop wordt het betaalgemak voor een grote groep van de mobiele gebruikers vereenvoudigd.
Lees verder

Altijd betalingen accepteren in offline modus

In Nederland is pin veruit het meest favoriete betaalmiddel. Steeds minder mensen hebben contant geld bij zich en steeds meer winkels schakelen over naar een cashless concept. De consument in Nederland verwacht altijd en overal te kunnen betalen met de pin. Belangrijk dat u dit betaalmiddel dus te allen tijde kunt aanbieden. Ook wanneer de betaalautomaat tijdelijk geen verbinding heeft, bijvoorbeeld door netwerkproblemen. 
Lees verder

Alles over de betaalmogelijkheden

Sinds 10 februari is het voor niet-essentiële winkels in Nederland toegestaan om hun deuren te openen voor het afhalen van online en per telefoon of per mail bestelde producten. Naast thuisbezorgen en de webshop is dit een nieuw winkelconcept waar ook de bestel- en betaalinfrastructuur op ingericht moet worden. Benieuwd naar wat de betaalmogelijkheden bij een webshop, Click & Collect en Click & Deliver zijn?
Lees verder

call center employees

 

 

cards icon

Advies op maat

Wat zijn de toekomstplannen voor uw bedrijf? Hoeveel (buitenlandse) consumenten verwacht u? Welk kassasysteem gebruikt u? 

Wij denken graag vrijblijvend mee in het vinden van de beste betaaloplossing.

+31 (0)88 - 765 70 10

Stuur een bericht