Home / Nieuws / Nieuws overzicht hidden page / 2021 /

Ontwikkelingen in het Nederlandse betaallandschap

Ontwikkelingen in het Nederlandse betaallandschap

Mastercard heeft aangekondigd dat er vanaf medio 2023 geen bankpassen van het merk Maestro meer zullen worden uitgegeven. Vanaf dat moment biedt Mastercard alleen nog nieuwe debitkaarten aan van het merk Debit Mastercard. Alle reeds eerder uitgegeven betaalpassen van Maestro blijven geldig en bruikbaar tot de geldigheidsdatum die op de kaart staat vermeld. Individuele uitgevers van kaarten kunnen besluiten om al eerder dan medio 2023 over te stappen naar de modernere betaalpassen van Debit Mastercard of Visa Debit.

Met de bankpassen van Maestro en V PAY kunnen pashouders meestal niet online betalen (in webwinkels) of in fysieke winkels buiten Europa. Met de nieuwere betaalpassen van Visa Debit en Debit Mastercard kan dat wel, en worden er ook andere betaalopties mogelijk gemaakt.

Consumenten zullen niets merken van het besluit van Mastercard. Ze kunnen hun huidige bankpas gewoon blijven gebruiken zoals ze gewend zijn. Hun bank zal hen de komende jaren op enig moment automatisch een nieuwe bankpas toesturen, daar hoeft de kaarthouder zelf helemaal niets voor te doen.

Betaalautomaten worden automatisch op afstand aangepast

Bij een gedeelte van alle winkels in Nederland kunnen klanten nu al betalen met de nieuwere betaalpassen van Debit Mastercard en Visa Debit. Dat geldt in ieder geval voor alle winkels waar klanten met creditkaarten van Mastercard en Visa kunnen afrekenen. Die winkels hoeven in beginsel ook niets te doen.

De overige winkels, waar klanten nu alleen met bankpassen van Maestro of V PAY kunnen betalen, moeten het komende jaar zorgen dat hun klanten daar voortaan ook met Visa Debit en Debit Mastercard kunnen betalen. Voor vragen hieromtrent kunt u contact opnemen met Worldline.

Alle gangbare betaalautomaten van Worldline zullen op afstand van nieuwe software worden voorzien. Daar merkt u als ondernemer vrijwel niets van. 

Debit Mastercard | Worldline
Visa Debit | Worldline

Steeds meer kaarten van Debit Mastercard en Visa Debit in omloop, in Europa én in Nederland

In een aantal Nederlandse winkels kun je nu alleen nog betalen met een betaalpas van Maestro of V PAY. Klanten met kaarten van Debit Mastercard en Visa Debit kunnen daar alleen contant betalen. Nederland wordt daarmee steeds meer een uitzondering in Europa. Elders in Europa kunnen klanten meestal wel pinnen met deze debitkaarten van Visa en Mastercard.

Regelmatig krijgen ook Nederlandse winkels klanten op bezoek die willen pinnen met een kaart van Debit Mastercard of Visa Debit. Meestal zijn dat klanten uit het buitenland, maar ook Nederlandse klanten die bankieren bij een nieuwe online bank zoals Bunq, N26 of Revolut.

Steeds vaker worden Nederlandse winkeliers geconfronteerd met klanten uit met name Duitsland en België die niet kunnen pinnen met hun Visa Debit of Debit Mastercard pas. Die moeten dan terugvallen op contant geld. In winkels waar klanten wel met creditkaarten van Mastercard en Visa kunnen afrekenen, is dat overigens niet het geval.

Eind 2022 aan de meeste Nederlandse kassa's ook betalen met debitkaarten van Visa en Mastercard

Onder regie van Betaalvereniging Nederland is met Mastercard, Visa, banken, Worldline en andere betaalinstellingen een project opgezet om de brede acceptatie van Debit Mastercard en Visa Debit in Nederland in goede banen te leiden.

Gijs Boudewijn, directeur van Betaalvereniging Nederland: "Wij verwachten dat je eind volgend jaar bij de meeste Nederlandse kassa's met kaarten van Debit Mastercard en Visa Debit kunt betalen, net als in de landen om ons heen. Dat is een goede ontwikkeling. Winkeliers die deze debitkaarten accepteren hoeven dan een groeiend aantal klanten niet eerst langs een geldautomaat te sturen voordat ze kunnen afrekenen. Vooral buitenlanders, ook uit onze buurlanden, hebben zo’n kaart van Visa Debit of Debit Mastercard op zak en steeds meer Nederlanders krijgen die ook."

 

 

file

 

Boodschap van Worldline

Vanuit Worldline willen we u graag de volgende boodschap mee geven:

(1.) Wij zullen ervoor zorgen dat de acceptatie van Debit Mastercard en Visa Debit op alle Worldline terminals mogelijk is, zonder dat u hiervoor uw betaalautomaat hoeft te vervangen

(2.) Wanneer u momenteel reeds creditkaarten van Mastercard en Visa aanvaardt via Worldline, kunt u ook Debit Mastercard en Visa Debit accepteren; in dit geval is geen aanvullende actie benodigd

(3.) Neemt u contact met ons op als u wilt dat we een passende invulling voor de acceptatie van Debit Mastercard en Visa Debit voor u verzorgen

call center employees

 

 

cards icon

Advies op maat

Wat zijn de toekomstplannen voor uw bedrijf? Hoeveel (buitenlandse) consumenten verwacht u? Wat betekenen de verschillende betaalmethode?

Wij denken graag vrijblijvend mee in het vinden van de beste betaaloplossing.

+31 (0)88 - 765 70 10

Stuur een bericht

Waarom wordt een transactie niet voltooid?

Wanneer we kijken naar de online conversieratio, oftewel het percentage bezoekers dat een betalende klant wordt, dan is er vaak nog winst te behalen en ruimte voor een bedrijf om te groeien. In de praktijk bereikt 20% van de transacties nooit de laatste stap in het betaalproces, dat is één of de vijf transacties!
Lees verder

In3: In 3 keer betalen zónder rente en BKR registratie

Vanaf 2022 kunt u bij Worldline online payments de betaalmethode In3 aansluiten. Dit zorgt voor een nog uitgebreider aanbod aan betaalmethoden en een positief effect op uw conversie. Klanten kunnen nu grotere aankoopbedragen gespreid betalen. Waardoor de financiële ruimte om deze aankopen te doen vergroot wordt.
Lees verder

Navigating Digital Payments

Tegenwoordig volgen ontwikkelingen zich in een hoog tempo op en wat vandaag een innovatie is kan morgen achterhaald zijn. Een roadmap van de toekomst ligt dan ook niet klaar, dus hoe kunt u succesvol navigeren door de toekomst van betalen?
Lees verder