We zetten vier tips op een rij
De juiste betaalmethode
Het bieden van de gewenste betaalmethode bij de checkout is heel belangrijk. Eén op de vijf transacties wordt nooit voltooid, omdat klanten niet de betaalmethoden kunnen kiezen die ze willen gebruiken. De Britse shopper geeft de voorkeur aan de creditcard en aan Paypal voor de betaling. Ook achteraf betaalmethodes zijn in opkomst.
Voorkom chargebacks
Langere levertijden, omdat producten vaststaan bij de grens kunnen leiden tot meer chargebacks.
Om dit te voorkomen is het verstandig om duidelijk en proactief te communiceren over de verwachte gevolgen van de Brexit voor online aankopen. Verschaf aan de klant informatie over de verzending. Met een track&trace code kan de klant de verzending zelf eenvoudig volgen. Vermeld op de website duidelijk wat de retourprocedure is en reageer snel op vragen van de klant.
One-way charge systeem
Grote bedrijven kunnen ook overwegen een entiteit in het VK op te richten. Zo profiteert je van het feit dat kosten maar aan één kant ontstaan. Op die manier kunnen ondernemers kosten volledig vermijden, maar hiervoor is natuurlijk wel een grote investering vooraf nodig. Daarnaast blijven de tarieven voor card-present transacties gelijk. Als kopers besluiten om een artikel in een winkel op te halen en te betalen zijn lagere kosten van toepassing. Namelijk 0,30% voor creditcards en 0,20% voor debetkaarten. Dit geldt alleen voor grotere bedrijven met fysieke winkels in het VK.
Ingang PSD2 in het Verenigd Koningrijk later dan in de EU
PSD2 is sinds januari 2018 geleidelijk van kracht geworden en brengt Strong Customer Authentication (SCA) als extra beveiligingsmaatregel met zich mee. Voor Europese bedrijven is de uitvoeringstermijn op 31 december 2020 afgelopen. Britse bedrijven moeten op 14 september 2021 volledig gevolg eraan hebben gegeven.