De coronacrisis heeft een grote impact in de winkelstraat en zal in veel gevallen nog lang zijn invloed blijven houden op bijvoorbeeld de winkelprestaties of het klantgedrag. Waar veel branches te maken hebben met dalende omzetcijfers, is het bij de bouwmarkten nu juist alle hens aan dek. Dit brengt weer hele andere uitdagingen met zich mee, omdat je de verkoop gemaximaliseerd wilt hebben zonder afbreuk te doen aan de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen. De mogelijkheid om de consument zelfstandig te laten afrekenen, vormt hier de oplossing.
Verminder wachttijden en verbeter de winkelervaring
Afrekenen via de zelfscankassa wordt als handige oplossing gezien om piekmomenten op te vangen en wachttijden te verminderen. Met het wegnemen van een lange rij bij de kassa ontstaan er minder irritaties wat een positief effect heeft op de winkelervaring van de consument.
Mede door de naadloze online winkelervaring, waarbij alles met één druk op de knop geregeld is, zijn de wensen van de consument in de winkel veranderd. De consument verwacht een soepele winkelervaring en is hiervoor bereid om handelingen uit te voeren op een zelfscankassa of bestelzuil. Bovendien is de inzet van de zelfscankassa voor winkels efficiënt, omdat bespaard kan worden op personeel.