Nieuwe regels moeten leiden tot uniformiteit
Het resultaat van alle promotie- en stimuleringsmaatregelen is dat er in Nederland begin 2020 ruim 200.000 auto’s met een stekker rondrijden. In 2019 was de helft van het aantal nieuw geregistreerde auto’s elektrisch. Naar verwachting zullen er in 2030 rond de 1.9 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden.
Om elektrisch rijden mogelijk te maken, zijn laadpalen of laadstations noodzakelijk. In het Bouwbesluit en Besluit Bouwwerken Leefomgeving staat dat er bij zowel nieuwbouwwoning projecten als renovaties van parkeervoorzieningen verplicht elektrische laadinfrastructuur aangelegd moet worden bij 1 op de 10 parkeerplekken. Gemeentes en projectontwikkelaars moeten hier rekening mee houden in hun bouwbestekken.
Bij de snelle groei van het aanbod van openbare laadinfrastructuur is nog weinig aandacht geweest voor standaardisatie. Als gevolg hiervan zijn er veel verschillende laad- en betaalinfrastructuren ontstaan. Meestal zijn dit gesloten betaalsystemen met een specifieke laadpas of laadapp, waarmee elektrische rijders bij een beperkt aantal laadstations kunnen betalen. Voor een reis met een elektrische auto van Zweden naar Italië heeft een berijder al snel veel verschillende laadpassen nodig.
De Europese Unie wil meer uniformiteit in de laadtechniek, betaalmechanisme en transparantere tarifering. Daartoe is er wetgeving opgesteld waarin internationaal betaalverkeer vanaf 2021 verplicht wordt op elke nieuwe openbare laadpaal.