Door creditcards en internationale betaalpassen te accepteren in fysieke winkels en webwinkels wordt de koopdrempel voor klanten verlaagd. Bovendien biedt het betalen met een creditcard extra zekerheid voor klanten. Bij twijfel over de juistheid van een transactie, heeft een kaarthouder een geruststellende optie: hij of zij kan een chargeback indienen. Dit betekent dat de kaarthouder het recht heeft een transactie te betwisten en het geld terug te vorderen wanneer daar een goede reden voor is. Uiteraard kan de chargeback worden teruggedraaid wanneer de ondernemer kan aantonen dat de klacht onterecht is. Dit betekent dat de transactie in dat geval weer aan de ondernemer wordt uitbetaald.
Er zijn verschillende redenen waarom kaarthouders een chargeback kunnen indienen, variërend van producten die kapot zijn tot frauduleuze transacties. Wanneer de redenen van chargebacks bekend zijn kunnen er stappen worden genomen om chargebacks te verminderen of te voorkomen. Hieronder staan een aantal maatregelen die u als ondernemer kan nemen bij het accepteren van creditkaarten in uw winkel en webwinkel om chargebacks te voorkomen.
Wees duidelijk op het afschrift van de klant. Kies voor een duidelijke bedrijfsnaam die klanten herkennen. De meeste klanten dienen een chargeback in wanneer ze betalingen aan bedrijven zien die ze niet herkennen.
Let op de start- en vervaldatum van een betaalkaart. Accepteer géén kaarten die nóg niet geldig zijn of vervallen zijn.
Gebruik voor terugboekingen (refunds en retourpinnen) altijd dezelfde betaalkaart als bij de originele transactie. Laat bovendien de kaarthouder altijd de retourbon tekenen. Bij een eventuele chargeback kunt u dan aantonen dat u het geld al heeft teruggeboekt. Als u een artikel terugneemt dat met een creditkaart is betaald, geef de klant dan nooit contant geld terug.
Zorg voor een goede klantenservice, een snelle afhandeling van eventuele klachten en duidelijke informatie over annuleringsvoorwaarden, geldterugregeling en de garantie. Als de informatie helder en makkelijk te vinden is, verlaagt u de koopdrempel én het aantal chargebacks.
Voer een klantvriendelijk retourbeleid, ook wanneer u het niet eens bent met de retourzending van uw klant.
Werk met goede verpakkingsmaterialen en voorkom schade tijdens het transport.
Maak gebruik van de laatste veiligheidsmaatregelen zoals 3D Secure 2.0 om fraude en misbruik van kaartgegevens voorkomen.
Nieuws
Omnichannel06-12-2019
Maak Black Friday 2020 nog succesvoller
De Black Friday gekte hebben we nog maar net achter ons gelaten. Een shopevent dat door vele geassocieerd wordt met hordes mensen die winkels bestormen en elkaar in de haren vliegen over televisies die voor bodemprijzen weg gaan. In het tijdperk van omnichannel retail ontstaat intussen een heel ander beeld over deze shopmanie.
In 2018 werden twee mijlpalen bereikt, men betaalde vaker via mobiel bankieren dan gebruik te maken van internetbankieren. Daarnaast werd er vaker contactloos betaald dan via het insteken van een bankkaart. Hieruit zijn twee trends op te maken; de consument wil snel, gemakkelijk en ook veilig betalen. Daarnaast krijgt de mobiel steeds meer een prominente rol in ons dagelijks leven.
Voor uw klant is het een gewoonte geworden om contactloos te betalen met een betaalkaart, pinpas, smartphone of creditkaart. Contactloos betalen is gemakkelijk, snel en veilig. De reden voor betaalkaartmaatschappijen MasterCard/Maestro en Visa/V PAY om vanaf 1 januari 2020 het verplichten om op uw betaalautomaat óók contactloze betalingen te kunnen accepteren, naast de betalingen via de chip of via de magneetstrip.