Hoe succesvol te zijn in een snel veranderend retail-landschap?
In de huidige economie wil de consument elk moment van de dag en overal kunnen shoppen. Gemak, snelheid en eenvoud van e-commerce hebben het retail- landschap inmiddels echt op zijn kop gezet. Toch maakt de fysieke winkel een goede comeback. De consument wil in zijn vrije tijd kunnen genieten van persoonlijke service en wil interactie met de producten die worden gekocht.
Om aan deze vraag te voldoen smelten online en offline verkoopkanalen meer en meer samen. En met het toenemende aantal conceptstores worden de rollen van webshop en de winkel omgedraaid, de winkel is de plek voor inspiratie en de webshop voor de conversie.
Boost uw commerce!
De fysieke winkel blijft dus toekomst houden in het snel veranderende retail-landschap. Wel is het van belang om de diverse ‘online’ kanalen aan te laten sluiten op de winkel en te zorgen dat er een seamless shopping experience met een frictieloze check-out zowel in de winkel als online is.
Oftewel ontwikkel een omni-channel strategie die aansluit bij hoe de klant graag bij u zijn aankopen doet. Door het afstemmen van de betaaloplossing op de omni-channel strategie stijgt de conversie binnen de verschillende kanalen. Denk aan een assisted sales concept waarin de klant persoonlijk begeleid wordt in zijn aankoop en deze ook gelijk kan afrekenen zonder in de rij te staan voor de kassa.
In de komende maanden zullen we verschillende concepten toelichten om uw commerce een boost te geven.
Blijf op de hoogte
INretail en Thuiswinkel.org hebben begin dit jaar een kennisplatform opgericht, Retail Insiders, omdat de ontwikkelingen in de retail in een stroomversnelling raken en actuele data voor de retail-sector van groot belang is.
Op dit platform zijn interessante cijfers en publicaties te vinden, zoals het recent gepubliceerde Kwartaal Update Retail & Groothandel van de Rabobank waar in wordt gegaan op het succesvol zijn in een veranderd retail- landschap door digitalisering en het centraal stellen van de klant.
*Bron: https://www.retailinsiders.nl/