Cashless betalen bij Avonturenpark Hellendoorn

Verscholen in een prachtig, bosrijk, gebied bij de Sallandse heuvelrug bevindt zich Avonturenpark Hellendoorn, één van Nederlands oudste attractieparken. Het park is in 1936 opgericht als theehuis met speeltuin en is uitgegroeid naar een attractiepark met ruim dertig attracties en verschillende horecagelegenheden. Er zijn 28 afrekenpunten in het park te vinden en tot een jaar geleden kon er ook met contant geld betaald worden. Begin 2020 heeft Hellendoorn besloten contant geld te elimineren en de overstap te maken naar een grotendeels cashless betaalomgeving. 

 

 

Geen contant geld zorgt voor winst op meerdere fronten

Het werken met contant geld was voor Hellendoorn tijdsintensief en vroeg veel van de medewerkers. Bij de start van een nieuw seizoen moesten medewerkers elke keer opnieuw getraind worden in de procedures. Daar kwam bij dat elke ochtend de kassamedewerker de geldlade moest ophalen en aan het einde van de dag weer terugbrengen. Het verwerken van contant geld is foutgevoelig en kon zorgen voor kasverschillen wat gevolgen had voor de reconciliatie. Door de omloop van contant geld in het park zoveel mogelijk te elimineren, was er op meerdere fronten winst te behalen. De komst van COVID-19 en daarmee de vraag naar contactloze afrekenpunten, maakte de overgang naar een cashless betaalomgeving nog urgenter.

 

 

file

Overgang naar een cashless omgeving

Bij het overgaan naar een  cashless betaalomgeving was het voor Hellendoorn belangrijk dat hun gasten nog wel de ruimte hadden om hun contante geld te gebruiken. Daarnaast was het van belang dat het een betaalmogelijkheid was, waarmee de gast door het hele park kon betalen. Bij zowel bemande afrekenpunten als onbemande afrekenpunten. Hellendoorn is de samenwerking met Worldline aangegaan voor de overgang naar een cashless omgeving. Het gesloten betaalsysteem met oplaadbare kaarten van Worldline bood de oplossing. De oplaadbare kaarten zijn volledig naar de smaak van Hellendoorn gepersonaliseerd en kunnen eenvoudig worden gebruikt door zowel de gasten als de medewerkers. Het op- en afwaarderen van de kaarten gebeurd via de pinautomaat. Dit is een groot voordeel, omdat de bestaande YOMANI en VALINA betaalautomaten hiervoor ingezet konden worden. Dit vroeg geen extra investering. Een online management systeem geeft een real-time in zicht in de gedane transacties en de status van een kaart. Daarnaast biedt het mogelijkheden voor diverse rapportages.

 

Eenvoudig betalen in het gehele park

De gasten kunnen bij de kassa bij de informatiebalie in het park hun contante geld op de Hellendoorn betaalkaart laten zetten. De kaart wordt door de kassamedewerker opgewaardeerd met de waarde van het contante geld. De gast kan met de kaart vervolgens in meerdere keren en op verschillende plaatsen zoals Kapitein Baba’s, Bella’s Mexican en de souvenirwinkel betalen. Ook de huur van een locker om waardevolle spullen in op te bergen tijdens het bezoek kan met de kaart betaald worden. Een mogelijk restsaldo wordt terugbetaald aan het einde van de dag bij de informatiebalie.

Het werken met contant geld is nu op een plek gecentreerd in het park en de gast kan er nog steeds mee betalen. Avonturenpark Hellendoorn maakt deel uit van Looping Group, een Europese groep bestaande uit 16 verschillende parken.