Voorkomen betwiste transacties
via uw website, per post, telefoon of fax
Menu
Voorkom betwiste transacties bij acceptatie via website, post, telefoon of fax
Veel PSP's bieden applicaties waarmee extra controles worden uitgevoerd ter voorkoming van betwiste betalingen. Deze controles verschillen per PSP (Payment Service Provider). Wilt u weten welke controles uw PSP uitvoert, neem dan contact met hem op.
- Gebruik 3-D Secure. Met de 3-D Secure-technologie van onder andere MasterCard SecureCode, Verified by Visa en J/Secure van JCB identificeert de kaarthouder zich bij elke betaling met een persoonlijk wachtwoord. Zo beperkt u de kans op fraude. En mocht er toch fraude plaatsvinden, dan bent u in de meeste gevallen gevrijwaard van aansprakelijkheid. Betwiste betalingen als gevolg van klachten blijven uiteraard mogelijk.
- Stel dat u wél gebruikmaakt van 3-D Secure, maar de kaartuitgevende instantie niet. De rechtmatigheid van de transactie kan dan onvoldoende worden gecontroleerd. In de volgende situaties bent u dan niet aansprakelijk voor frauduleuze transacties:
- Als de transactie is verricht met een MasterCard Consumer Card of Visa Consumer Card.
- Als de transactie is verricht met een MasterCard Corporate Card of Visa Corporate Card die in Europa is uitgegeven.
- Als er geen sprake is van een repeterende transactie (recurring payment), zoals bij abonnementen. Bij repeterende transacties is alleen de eerste transactie beschermd tegen wegens fraude betwiste betalingen.
- Laat uw klant voordat hij de betaling definitief maakt, de order nogmaals controleren.
- Laat uw klant zijn e-mailadres tweemaal invoeren en stuur een bevestiging naar het opgegeven adres. Controleer of dit adres bestaat.
- Vergelijk het land van herkomt van de betaalkaart met het afleveradres van de bestelling. Ook al hoeven deze gegevens niet per se overeen te stemmen, als zij afwijken, is er een verhoogde kans op fraude.
De meeste Payment Service Providers kunnen een module leveren waarmee kan worden vastgesteld in welk land de creditcard is uitgegeven. - Zorg ervoor dat uw klant echt weet wat hij koopt. Vermeld duidelijk de productkenmerken en specificaties, merk en typenummers en laat zo mogelijk een goed herkenbare afbeelding zien.
- Informeer uw klanten altijd duidelijk over levertijden, ook als een product tijdelijk niet op voorraad is. Zorg voor goede voorraadinformatie, zodat uw klant kan zien of er nog voldoende producten aanwezig zijn en of u dus (tijdig) kunt leveren.
Transacties mogen pas plaatsvinden op het moment van levering van het product, tenzij de klant akkoord is gegaan met betaling vooraf. Door uw klant te laten instemmen met de leverdatum voorkomt u onnodige betwiste betalingen. - Lever duidelijke informatie over de afhandeling van eventuele klachten, retourservice, annuleringsvoorwaarden, geld-terug-service en garantievoorwaarden. Hanteer daarbij een klantvriendelijk retourbeleid.
Klanten waarderen een goede klantenservice en dit kan een stimulans zijn een aankoop bij u te doen. Daarmee vermijdt u ook betwiste betalingen die het gevolg zijn van klachten. - Plaats uw Algemene Voorwaarden goed vindbaar op uw website. Zorg ervoor dat zij voldoen aan de Wet Kopen op Afstand.
- Maak goede afspraken met de partij die de levering van uw producten verzorgt en geef uw klant een duidelijke indicatie van de verwachte leverdatum. Onjuiste of verlate levering of geen levering is vaak aanleiding voor betwiste betalingen.
- Zorg voor een goede verpakking van het te verzenden product, zodat beschadiging tijdens het transport min of meer wordt uitgesloten.
- Werk alleen samen met betrouwbare partners.
- Vermeld, indien van toepassing, duidelijk welke regels u hanteert bij een 'no show'.
- Gebruik bij terugbetalingen altijd dezelfde rekening (creditcard) als waarmee de oorspronkelijke transactie is gedaan en informeer uw klant over de terugbetaling.
Wanneer u niet kunt leveren, weet uw klant wanneer zijn geld wordt terugbetaald en bij een retourzending weet hij bovendien dat u de retourzending hebt ontvangen.
Voor meer informatie over betwiste betalingen kunt u contact opnemen met een van onze servicemedewerkers via telefoonnummer +31 (0)88 765 7010