Voorkomen betwiste transacties
via uw betaalautomaat
Menu
Voorkom betwiste transacties bij acceptatie op uw betaalautomaat
- Accepteer geen kaarten die vervallen zijn of die nog niet geldig zijn.
- Gebruik een gecertificeerde betaalautomaat.
- Raadpleeg voor het juiste gebruik de handleiding van uw betaalautomaat.
- Geef de kopie van de transactiebon aan de kaarthouder en bewaar zelf de originele bon 15 maanden op een veilige plaats zodat onbevoegden er niet bij kunnen.
- Controleer of een vervalste of geskimde kaart wordt gebruikt. Vergelijk bijvoorbeeld de gegevens van de creditcard met de gegevens op de transactiebon. Klik hier voor meer meer controles.
- Stuur uw transacties binnen 7 werkdagen in.
- Gebruik bij terugboekingen (retourpinnen) dezelfde rekening (betaalkaart) als waarmee de oorspronkelijke transactie is gedaan en laat de kaarthouder de retourbon tekenen voor een geslaagde creditering (zorg ervoor dat transactiebon en retourbon kunnen worden vergeleken). Alleen dan kunt u bij een betwiste transactie aantonen dat u het geld hebt teruggeboekt.
- Geef bij voorkeur geen contant geld terug voor een artikel dat met een betaalkaart is betaald.
- Zorg ervoor dat een terugboeking (retourpinnen of refund) meteen wordt verwerkt. Als dit te lang duurt, kan de kaarthouder een 'chargeback' indienen.
- Controleer dagelijks de transactietotalen op dubbel verwerkte transacties. Maak in zo'n geval direct een creditering aan. Een dubbel verwerkte transactie wordt vaak een betwiste betaling (chargeback).
Voor meer informatie over betwiste betalingen kunt u contact opnemen met een van onze servicemedewerkers via telefoonnummer +31 (0)88 765 7010.