Home / Nieuws / Nieuws overzicht hidden page / 2020 /

PSD2; wat betekent deze nieuwste Europese richtlijn voor webwinkels?

PSD2; wat betekent deze nieuwste Europese richtlijn voor webwinkels?

De nieuwe regelgeving Payment Services Directive 2 (PSD2) wordt sinds maart 2019 in Nederland gefaseerd ingevoerd. Het is een Europese richtlijn voor betaaldienstverlening en geldt voor ons allemaal, van consumenten en financiële instellingen tot (web)winkeliers In dit artikel leggen we uit wat belangrijk is voor een webwinkel. Waarom wordt PSD2 ingevoerd? Wat is sterke klantauthenticatie? Welke eisen worden gesteld aan een check-out pagina van een webwinkel?

 

De PSD2 is geïntroduceerd om:

  • Innovaties in het betalingsverkeer te bevorderen;
  • Concurrentie op de betaalmarkt in Europa te verbeteren;
  • Consumenten beter te beschermen;
  • Betalen veiliger te maken en het consumentenvertrouwen te vergroten;
  • Bij te dragen aan één Europese betaalmarkt.

 

Eén van de onderdelen van de PSD2 is Strong Customer Authentication (SCA) oftewel sterke klantauthenticatie. Met het onderdeel SCA zijn de eisen die worden gesteld aan de check-out van consumenten verbeterd. Veel Nederlandse webwinkeliers zijn al bekend met deze nieuwe methode, omdat iDEAL de meest gebruikte betaalmethode is in Nederland en voldoet aan de nieuwe eisen. De SCA-eis geldt voor transacties boven de 30 euro en heeft als doel om online betalen veiliger te maken voor consumenten in Europa. 

psd2 voor webwinkels

Sterke klantauthenticatie


Om te kunnen voldoen aan de SCA-eis en om online betalen te verbeteren is 3D-Secure 2 ontwikkeld door betaalkaartmaatschappijen. 3D-Secure 2 voldoet aan de SCA-vereisten doordat een authenticatie op basis van twee factoren wordt ondersteund. Consumenten moeten hun identiteit aantonen door middel van twee van de onderstaande drie elementen. Een statisch wachtwoord is niet meer voldoende. Een technologie die op dit moment veel wordt gebruikt om authenticatie op basis van twee factoren mogelijk te maken, is het sturen van een tijdelijk en eenmalig wachtwoord naar een apparaat van de consument, zoals een smartphone of wearable.

Kennis:

Iets wat de klant weet.

(Bijv. een wachtwoord, pincode of antwoord op geheime vraag)

Bezit:

Iets wat de klant bezig.

(Bijv. een smartphone, token of horloge).

Inherentie

Iets wat uniek is voor de betreffende klant.

(Bijv. een vingerafdruk, de stem of iris- of gezichtherkenning).

Wist u dat?
Alle webwinkels sterke klantauthenticatie (SCA ) moeten ondersteunen vanaf 31 december 2020. Dit kan door online transacties via het 3D-Secure 2 protocol te accepteren. U kunt hiervoor contact opnemen met uw Payment Service Providers (PSP) om te informeren of zij 3D-Secure 2 voor SCA ondersteunen en of zij aan de vereisten van de PSD2 voldoen.

Wat betekent 3D-Secure 2 voor webwinkels?

3D-Secure 1 is een aantal jaar geleden geïntroduceerd. Met het 3D-Secure 1 protocol worden consumenten geauthenticeerd via een statisch wachtwoord, de consument wordt hiervoor doorgeleid naar een aparte pagina. Doordat een wachtwoord lastig te onthouden is en omdat er werd doorgeleid naar een aparte pagina haakten veel consumenten af in deze fase van het check-outproces. Dit is de reden dat weinig webwinkels gebruik maakte van 3D-Secure 1 om online betalen veiliger te maken.

De verwachting is dat met 3D-Secure 2 het check-outproces soepel gaat verlopen doordat de klant direct kan worden geauthenticeerd op twee manieren en niet meer wordt doorgeleid naar een aparte betaalpagina. Bovendien is 3D-Secure 2 geoptimaliseerd voor aankopen via de smartphone, betalingen via een applicatie en voor het gebruik van een digitale wallet. Een goede voorbereiding op 3D-Secure 2 kan een eventueel negatief effect op de conversie voorkomen. Door een zorgvuldige implementatie van het 3D-Secure 2 protocol en afstemming met partijen in het betalingsverkeer kan het betaalproces voor de consument sneller en makkelijker worden gemaakt. Dit kan zelfs leiden tot een hogere conversie.

Richtlijnen voor de periodieke reiniging

Uitgebreide hygiëne en netheid in uw zaak zijn op dit moment belangrijker dan ooit – om uw medewerkers en uw klanten te beschermen. Via de betaalautomaat vindt veelvuldig contact plaats tussen uw klanten en uw medewerkers. Voor uw veiligheid en de veiligheid van uw klanten willen wij u er daarom aan herinneren uw betaalautomaat regelmatig schoon te maken. 
Lees verder

Belangrijke informatie omtrent Corona en onze dienstverlening

De tijd waarin we ons op dit moment bevinden is een uitdaging voor de maatschappij en de economie. Worldline volgt de ontwikkeling van de COVID-19-uitbraak al sinds het begin op de voet. Om adequaat en snel te kunnen reageren op de gevolgen hebben wij een Business Continuity Plan geactiveerd. 
Lees verder

Verhoog de omzet en optimaliseer de klantbeleving

Een nieuw concept binnen retail en hospitality maakt zijn opmars genaamd Endless Aisle (vrij vertaald: eindeloze schappen). Met dit concept is het mogelijk voor consumenten om in de fysieke winkel bestellingen te kunnen plaatsen op een digitaal en interactief scherm.
Lees verder