Home / Nieuws / Nieuws overzicht hidden page / 2020 /

Hoe betaalt de consument ten tijde van Corona?

Hoe betaalt de consument ten tijde van Corona?

De maatregelen vanwege covid-19 hebben veel impact op de maatschappij en het bedrijfsleven. Veel ondernemers voelen dagelijks de gevolgen. Voor consumenten lijkt na de hamsterfase en de klus en doe het zelf-fase alles weer wat normaler te worden. Wel is duidelijk geworden dat de consument in de afgelopen periode niet veel minder is gaan uitgegeven, maar er is wel op een andere manier betaald en gewinkeld. Dit is duidelijk terug te zien in de cijfers. Zo zien we een verschuiving van offline naar online winkelen, wordt er veel vaker contactloos betaald en besteden consumenten hun geld aan andere zaken. In dit artikel zullen we een aantal ontwikkelingen bespreken en een aantal tips geven hoe er kan worden ingespeeld op het nieuwe normaal. 

Pinbetalingen bijna weer op het oude niveau

De eerste weken van de crisis lieten een enorme daling van het aantal fysieke pinbetalingen zien. Een logisch gevolg van de tijdelijke sluiting van veel winkels en bedrijven. Gelukkig zien we in de afgelopen weken weer een sterke stijging van het aantal pinbetalingen. Veel winkeliers, kappers en horeca ondernemers hebben hun deuren inmiddels weer geopend. Voor één juni zaten we weer op zo’n 100 miljoen pintransacties per week en deze groei zal zich, als er niets verandert, in de komende periode doorzetten . Voor de lockdown zaten we in Nederland op iets meer dan 100 miljoen pintransacties per week. Een ander gevolg is dat in de afgelopen periode het aantal contante betalingen bijna is gehalveerd.

 

Contactloos betalen populairder dan ooit

Om fysiek contact te vermijden is besloten om de limieten voor contactloos betalen te verhogen. Midden maart werden de limieten op de eerste betaalautomaten verhoogd en de effecten hiervan waren direct te zien. In de grafiek is te zien dat het aandeel contactloze betalingen inmiddels boven de 80% ligt van alle pinbetalingen. Daarbij gebruikt één op de acht consumenten een smartphone om te betalen.

file
bron: www.betaalvereniging.nl

Online bestellen en betalen groeit

Er wordt in de crisis meer dan ooit online gewinkeld en dat is onder andere terug te zien aan de groei van iDEAL-betalingen. Dit wordt ondersteund door MasterCard, zij geven aan in een persbericht dat twee op de vijf Nederlanders zegt meer dan ooit online te winkelen. Mede hierdoor vond de 3 miljardste iDEAL-betaling eerder plaats dan werd voorspeld. Voor online creditkaartbetalingen zagen we al in het begin van de crisis een toename van 15%, een week eerder dan de groei van de iDEAL betalingen. 

file
bron: www.betaalvereniging.nl
file
bron: www.betaalvereniging.nl

Online en offline winkelen komen samen

De kracht van omnichannel is door de crisis duidelijk geworden. Met omnichannel wordt een soepele koopervaring bedoeld voor de consument via verschillende kanalen (fysiek en online). Tijdens de crisis zijn consumenten zich meer en meer online gaan oriënteren en u kunt hierop inspelen als ondernemer.

Zorg ervoor dat u online goed vindbaar bent. Dit leidt tot een groter klantbereik. Een webwinkel kan u daarbij helpen. Ook kunt u uw klanten de mogelijkheid bieden online of telefonisch te bestellen en u kunt uw klant laten te laten betalen met een betaallink via email of sms te sturen.

 

Veilig betalen

Het nieuwe normaal vraagt van ons om afstand te houden, ook bij het afrekenen. Een goede betaaloplossing helpt daarbij. Dit kan bijvoorbeeld door zelf de transactiegegevens in te voeren op kassiersunit en de klanten af te laten rekenen op de betaalautomaat. Ook het goed schoonhouden van uw betaalautomaat draagt bij aan veilig betalen. Kijk voor tips over het reinigen van uw betaalautomaat hier.

 

online en offline winkelen

 

Het nieuwe normaal voor de ondernemer

De nieuwe fase het “nieuwe normaal” gaat in en wij zullen blijven volgen wat er gaat gebeuren en welke trends we zien met betrekking tot winkelen en betalen. Blijven consumenten meer online bestellen en betalen? Gaan we nieuwe manieren van afrekenen zien online en in de winkel? We houden het allemaal voor u in de gaten. We hebben alvast een aantal tips op een rij gezet om het betalen in het nieuwe normaal makkelijker te maken en zaken waar u rekening mee kunt houden als ondernemer.

 

Contactloos betalen

Contactloos betalen is populair en dit zal zo blijven. Steeds meer consumenten ervaren de voordelen van contactloos betalen. U kunt de consumenten op de mogelijkheden wijzen in uw zaak. U kunt hiervoor promotiemateriaal downloaden via de Betaalvereniging.

 

Betwiste transacties

De internationale kaartmaatschappijen houden rekening met een stijging van het aantal betwiste transactie (chargebacks) en terugboekingen. Kijk voor meer informatie over chargebacks op de sites van MasterCard en Visa of klik hier voor tips om terugvorderingen te voorkomen.

Richtlijnen voor de periodieke reiniging

Uitgebreide hygiëne en netheid in uw zaak zijn op dit moment belangrijker dan ooit – om uw medewerkers en uw klanten te beschermen. Via de betaalautomaat vindt veelvuldig contact plaats tussen uw klanten en uw medewerkers. Voor uw veiligheid en de veiligheid van uw klanten willen wij u er daarom aan herinneren uw betaalautomaat regelmatig schoon te maken. 
Lees verder

Gemakkelijk en snel ondernemen op afstand

Veel bedrijven worden in deze tijden uitgedaagd om hun verdienmodel te herzien. Kledingwinkels en juweliers bezoeken consumenten aan huis met een passend aanbod, of werken met reserveringen in de winkel om coronadrukte te voorkomen.
Lees verder

PSD2; wat betekent deze nieuwste Europese richtlijn voor webwinkels

In dit artikel leggen we uit wat belangrijk is voor een webwinkel. Waarom wordt PSD2 ingevoerd? Wat is sterke klantauthenticatie? Welke eisen worden gesteld aan een check-out pagina van een webshop?
Lees verder